Evropska komisija je 20.1.2020 objavila Evropski natečaj za socialne inovacije za leto 2020. V okviru teme Reimagine Fashion: Spreminjanje vedenja za trajnostno modo, letošnje tekmovanje išče projekte v zgodnji fazi, ki bodo spremenili načine proizvodnje, nakupa, uporabe in recikliranja mode ter spodbudili bolj trajnostne spremembe v vedenju potrošnikov. Natečaj je na voljo za udeležence iz vseh držav članic EU in pridruženih držav iz programa Horizon 2020 do roka za prijavo v sredo, 4. marca. Žirija bo novembra izbrala tri zmagovalne ideje, od katerih bo vsaka prejela nagrado v višini 50.000 EUR. Članica letošnje 12-članske žirije je na mednarodni ravni tudi mag. Anita Hrast, direktorica Inštituta za razvoj družbene odgovornosti.
„Evropski potrošniki se vedno bolj zavedajo vplivov svojih potrošniških navad na okolje. Na podlagi evropskega položaja na čelu svetovne mode letošnje tekmovanje v zvezi s socialnimi inovacijami išče inovacije, ki spreminjajo načine, kako modo proizvajamo, uporabljamo in nosimo, ter spodbujajo večjo trajnost v celotni modni industriji, “pravi Slawomir Tokarski, direktor inovacij in naprednih tehnologij, direktorata za rast.
Cilj evropskega tekmovanja za socialne inovacije 2020 je izboljšati vpliv mode na okolje in družbo. Državljani EU letno kupijo več kot 12 kilogramov oblačil, katerih proizvodnja prispeva v ozračje 195 milijonov ton CO2 in porabi 46 milijard kubičnih metrov vode. Oblačila predstavljajo med 2% in 10% vpliva na okolje celotne potrošnje v EU. Hkrati več kot 30% oblačil v garderobah Evropejcev ne uporabljamo že vsaj eno leto. Ko jih zavržemo, se več kot polovica oblačil ne reciklira, ampak konča v mešanih gospodinjskih odpadkih in jih nato pošljemo v sežigalnice ali na odlagališča.
Letošnje tekmovanje za reševanje teh vprašanj išče ideje, ki prispevajo k izboljšanju trajnostne proizvodnje, uporabe in potrošnje mode ter koncu življenjske dobe modnih izdelkov. Te zamisli bi morale biti namenjene zmanjšanju splošnega okoljskega odtisa mode, izboljšanju njenega družbenega vpliva in prispevanju k spremembam vedenja na trajnosten način s pomočjo razvoja novih izdelkov, storitev, procesov in inovativnih poslovnih modelov. Rešitve, predstavljene na natečaju, bi morale biti prilagodljive tudi na lokalni, nacionalni ali evropski ravni. Natečaj je odprt za vse z inovativnimi in kreativnimi idejami o izboljšanju trajnostne modne industrije, vključno s socialnimi inovatorji, podjetniki, študenti, oblikovalci, podjetji in drugimi izvajalci, ustvarjalci in kreatorji sprememb.
Natečaj bo dopolnil več ukrepov, ki jih je Komisija že izvedla za reševanje problema trajnosti v modi. Paket krožnega gospodarstva, sprejet leta 2018, bo od držav članic prvič zahteval, da zagotovijo ločeno zbiranje tekstila. Nova direktiva o odpadkih zahteva, da države članice vzpostavijo takšne sheme najpozneje do leta 2025. Direktiva o odpadni embalaži uvaja cilje za recikliranje 60% vse embalaže do leta 2025 in 70% do leta 2030. Trenutno zavezujoča uredba o tekstilu iz leta 2011 določa pravila za etiketiranje in označevanje vseh tekstilnih izdelkov, vključno z obveznostjo navedbe celotne sestave vlaken tekstilnih izdelkov na vseh stopnjah industrijske predelave in komercialne distribucije ter pravil o imenih tekstilnih vlaken.
Končne opombe:
Prijave so na voljo do srede, 4. marca 2020 opoldne (12.00) po srednjeevropskem času. Za vse podrobnosti obiščite: https://eusic.challenges.org/ ali pojdite na https://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/policy/social/comcharge_en
Več informacij o evropskem tekmovanju v socialnih inovacijah:
Evropsko tekmovanje za socialne inovacije, ki ga je Evropska komisija zagnala v spomin na začetnika družbenih inovacij Dioga Vasconcelos, je izziv za evropsko komisijo v vseh državah članicah EU in pridruženih državah Obzorje 2020 (Horizon 2020). Natečaj v svojem osmem letu deluje kot luč za socialne inovatorje v Evropi, pri čemer uporablja preizkušeno metodologijo za podporo idej v zgodnji fazi in vzpostavlja mrežo radikalnih inovatorjev, ki oblikujejo družbo na bolje. Natečaj vsako leto obravnava drugačno vprašanje, s katerim se sooča Evropa.
Letos je v središču pozornosti: Reimagine Fashion: Spreminjanje vedenj za trajnostno modo. Januarskemu začetku tekmovanja na spletu je 12. februarja 2020 v Valenciji v Španiji sledila uradna predstavitvena konferenca in serija webinarjev po zagonu tekmovanja. Trideset polfinalistov bo julija 2020 povabljenih na Evropsko akademijo za socialne inovacije, kjer bodo deležni mentorstva in usposabljanja za sestavljanje svojih razvojnih načrtov. Drugi krog ocenjevanja bo določil 10 finalistov.
Tekmovanje organizira Evropska komisija s podporo Nesta Challenges, Kennisland, Ashoka Spain, Evropske mreže živih laboratorijev in Scholz & Friends.
Za informacije o prejšnjih temovanjih in zmagovalnih projektih obiščite: https://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/policy/social/comcharge_en
Vprašanja o natečaju lahko pošljete na: info@socialinnovationprize.eu
Tekmovanje spremljajte na Twitterju: @EUSocialInnov #diogochallenge
Naročite se na novice o natečaju tukaj: https://eusic.challenges.org/